Hoogstwaarschijnlijke kostenstijging jeugdhulp
De AMvB reële prijs Jeugdwet zou per 1 april 2021 in werking treden . Deze AMvB is uitgesteld (planning is nog niet bekend gemaakt). De VNG heeft aangekondigd op basis van de arbitrage in de hervormingsagenda (zie hierna) op te nemen dat gemeenten tariefdifferentiatie gaan toepassen. De financiële consequenties zijn op zijn vroegst in 2022 inzichtelijk.
Extra middelen jeugdhulp
Op 2 juni heeft het rijk toegezegd dat g emeenten - op basis van de arbitrage uitspraak van de Commissie van Wijzen - in 2022 1,314 miljard euro van het kabinet ter compensatie van de tekorten op de jeugdhulp ontvangen. Dat komt bovenop de eerder toegezegde 300 miljoen euro voor 2022. Er ligt voor gemeenten in 2022 dan nog een besparingsopgave van € 214 miljoen om het resterende verwachte tekort te dekken.
De verwachting is dat in de septembercirculaire het extra bedrag per gemeente is opgenomen.
Hervormingsagenda Jeugd
Met het maken van de afspraken over extra middelen jeugdhulp tussen rijk en VNG op 2 juni 2021 is vastgesteld dat het nieuwe kabinet een besluit dient te nemen over de structurele financiële bekostiging van gemeenten vanaf 2023 en dat rijk en VNG zich committeren aan een Hervormingsagenda Jeugd. Deze zal voor 1 januari 2022 uitgewerkt worden en betreft de volgende onderwerpen:
• Afbakening reikwijdte jeugdhulp
• Versterking bestaanszekerheid
• Tariefdifferentiatie
• Beperking verwijzingen tot gecontracteerd aanbod
• Regionalisering
• Brede invoering POH-Jeugd GGZ
• Standaardisatie uitvoering.
Onderwerpen met structurele effecten of incidenteel >= 50.000 | Effect op begrotingssaldo |
---|---|
(in €) | 2021 |
Indexering loon- en prijsstijgingen 2021 * | -99.592 |
Meicirculaire 2021 | -1.029.116 |
Totaal onderwerpen >= 50.000 | -1.128.708 |
Totaal effect begrotingssaldo 2021 taakveld 6.72 | -1.128.708 |
* structurele effecten |